BIO – 9. razred

10. Teden – 18. 5. – 22. 5. 2020

OPOMNIK

Ne pozabite, da je danes, 18. 5. 2020, rok za oddajo poročil vaje Jaz, ekolog. Oddati je potrebno fotografijo drevesa, izpolnjene preglednice in napisan sklep. Sklep je ključni del naloge in predstavlja večinski delež ocene!

Še teden dni in se srečamo v šolskih klopeh. 🙂

***

Vpliv človeka na ekosisteme in upravljanje z njimi

V prejšnjih dveh tednih smo spoznali delo ekologov. Srečali smo se s pojmom bioindikatorji, z njihovo pomočjo lahko ocenimo stanje ekosistemov. V našem primeru so bili bioindikatorji lišaji, s pomočjo katerih smo ocenili kakovost zraka v naši okolici na podlagi ideksa zračne čistosti (IAP). Več si lahko prebereš v učbeniku na na str. 136 in 137 v učbeniku.

Teoretični uvod

Človek s svojim ravnanjem posega v okolje, zato se izgubljajo in uničujejo življenjski prostori drugih organizmov, kar posledično vpliva na ekosisteme. Ekosistem je kombinacija vseh živih in neživih dejavnikov in odnosov med njimi, dodatno  razlago najdeš v učbeniku na strani 110.

Sami ste že v sklepu vaje omenili onesnaževanje s toplogrednimi plini (promet), nepravilno odlaganje odpadkov, kisel dež … Tukaj bi omenila še spreminjanje okolja za namen gradnje (izsekavanje gozda, sprememba vodotokov – hidroelektrarne), regulacijo rečnih strug (preprečevanje poplav), izsuševanje močvirij za pridobivanje novih zemljišč, svetlobno onesnaževanje, zvočno onesnaževanje, intenzivno kmetijstvo in prekomerno izrabljanje naravnih virov (ribolov, fosilna goriva). Ne smemo pozabiti tudi na vnos tujerodnih vrst organizmov.  To so organizmi, ki niso avtohtoni prebivalci na določenih območjih in tako izpodrivajo ali ovirajo avtohtone, npr. japonski dresnik, želva rdečevratka (ovira našo avtohtono močvirsko sklednico). Slikovno gradivo in dodatna razlaga so v učbeniku str. 124 – 135.

Nekaj pojmov

Habitat je fizični prostor z vsemi neživimi dejavniki, v katerem  določena vrsta najde ustrezne razmere za življenje in razmnoževanje.

Vrsta je skupina osebkov, ki se v naravi med seboj lahko uspešno razmnožujejo in imajo plodne potomce.

Populacija je skupina organizmov iste vrste, ki živijo v istem prostoru ob istem času (npr. regrat na sosedovem travniku).

 

Naloga

Tvoja naloga je, da si ogledaš videoposnetek na spodnji povezavi. Spoznal boš še drug način dela ekologov. S pomočjo posnetka in teoretičnega uvoda v zvezek izpiši primere za vsakega izmed pojmov. Rešitve bomo pregledali v šoli v naslednjem tednu.

Video: Čigra – ohranjanje populacij čigre v porečju Save in Drave  

 

Biološki pozdrav,

Miša in Milena

________________________________________________________

8. in 9. Teden – 4. 5. – 15. 5. 2020

EKOLOGIJA

Počitnice so mimo in stopamo proti koncu šolskega leta. Pri biologiji se bomo v prihodnjih dveh tednih ukvarjali z ekologijo. Pogledali si bomo nekaj osnovih terminov, potem bo sledila vaja. Pred teboj so navodila za izvedbo blok ure, ampak delo si lahko poljubno razporediš tudi na dve uri in slediš urniku (1. ura 4. 5. 2020: teoretični uvod in navodila za delo; 2. ura 11. 5. 2020: praktično delo in izdelava poročila).

Ob koncu vaje je predvidena izdelava poročila, ki ga oddaš preko anketnega vprašalnika na povezavi: https://www.1ka.si/a/279117.

Poročilo, ki bo ocenjeno, lahko oddaš do vključno 18. 5. 2020!

***

Ekologija je znanstvena veda, ki preučuje organizme v njihovem okolju. Ekologija kot veda se NE ukvarja z ločevanjem odpadkov, saj odpadki in gospodarjenje z njimi niso predmet njenega proučevanja (s tem področjem se ukvarja okoljevarstvo)!

Ekosistem so vse vrste živih organizmov (rastline, bakterije, glive, živali), ki prebivajo v nekem okolju skupaj z neživimi dejavniki (temperatura, voda, kamninska podlaga, geografska širina, svetlobna intenziteta ipd.). Primer ekosistema je listopadni gozd, močvirje, travnik, tropski deževni pragozd, morje, reka, domači vrt …

Lišaj je organizem, zgrajen iz gliv in alg ali cianobakterij, ki živijo v simbiozi. So organizmi, ki naseljujejo prazne, gole prostore, v katerih še ni drugega organizma (skale, led, tla, asfaltne površine, zidove itd.), zato jim rečemo pionirski organizmi.

*ZANIMIVOST: med pionirske organizme poleg lišajev uvrščamo tudi tardigrade. Imenujemo jih tudi medvedki ali počasniki. Kaj več o njih si lahko prebereš na spletu. Pravijo jim tudi “superjunaki”.

 

Lišaji so različnih oblik. Poznamo skorjaste (S), listaste (L) in grmičaste (G). Dobro si jih oglej v spodnji galeriji. Skorjasti lišaji so tesno pritrjeni na podlago in jih težko odstranimo s podlage. Listasti lišaji imajo površino razdeljeno na listaste ploskve, ki so pritrjene na podlago samo na enem delu. Grmičasti lišaji spominjajo na majhne grmičke in od podlage visijo kot brada.

 

***

VAJA: Jaz, ekolog

Pred teboj so navodila za vajo z ekološko tematiko. Preizkusil se boš kot ekolog, strokovnjak za področje ekologije. Tvoja naloga bo, da v svoji okolici, kjer živiš, preveriš kvaliteto zraka s pomočjo lišajev.

Za delo potrebuješ merilni trak, svinčnik, delovni list ali zvezek in tri drevesa, ki naj bodo locirana v bližini tvojega doma, na katerih boš opazoval lišaje. Izbereš si lahko drevesa na vrtu, v sadovnjaku ali bližnjem gozdu (smreka, bukev, češnja, oreh, hrast …).

Delovni list si lahko prepišeš v zvezek ali pa ga natisneš (najdeš ga pod točko 2. Navodila za delo v pisni obliki (PDF): Jaz, ekolog).

 

Gradivo z navodili za delo sem vam pripravila v pisni in video obliki. Predlagam, da si za začetek ogledaš videoposnetek.

  1. Navodila za delo v obliki videogradiva: https://video.arnes.si/portal/asset.zul?id=l1bSEGORntRdNbdVDTLkyRRw
  2. Navodila za delo v pisni obliki (PDF): Jaz, ekolog

 

*ZAŠČITA PRED KLOPI: Priporočam uporabo zaščitnih repeletov proti klopom, nošenje svetlih dolgih oblačil in visokih nogavic. Ko zaključiš z delom se dobro preglej po telesu, da morda domov ne pripelješ slepega potnika (klopa).

***

V anketo oddaj fotografijo drevesa, na katerem si opazoval lišaje, izpolnjen delovni list z izračuni oz. prepisan delovni list v zvezek in sklep. Prav tako posebej zapiši povprečno vrednost IAP in kakovostni razred zraka.

Kriterij in ocenjevalni list za vrednotenje vaših poročil si lahko ogledate v dokumentu (PDF): Kriterij ocenjevanja z ocenjevalnim listom.

 

 

Želim vam veliko zabave in uspeha!

Miša Rus

Pripravila učiteljica Miša Rus pod mentorstvom Milene Kaplan v sodelovanju s Suzano Gerden. 
V kolikor se pojavijo nejasnosti ali težave se lahko obrnete na katerokoli od nas preko elektronske pošte.

_________________________________________________________

 

7. Teden – 27.4. – 1.5. 2020

Prvomajske počitnice.

Učenci lepo preživite zaslužene počitnice! Čeprav bodo tokrat zaradi koronavirusa potekale malo drugače, jih vseeno izkoristite maksimalno!

V kolikor vam to znese, ponovite poglavja pri biologiji, ki vam delajo težave in oddajte preverjanje znanja v kolikor ga še niste!

Lep pozdrav!

_________________________________________________________

6. Teden – 20.4. – 24.4. 2020

Učenci pozdravljeni! Pregledala sem preverjanje znanja, ki ste ga poslali. Veliko je še takih, ki preverjanja niste izpolnili, zato vas prosim, da to storite do tega petka, 24.4.2020!

EVOLUCIJA ČLOVEKA

Ta teden se bomo učili o evoluciji človeka. Na strani učbenika stran 99 – 102 si dobro preberite snov in si v zvezek izpišite razpredelnico iz učbenika:

  • ZADNJI SKUPNI PREDNIKI PRIMATOV
  • RAZVOJ ČLOVEČNJAKOV OD AVSTRALOPITEKA DO SODOBNEGA ČLOVEKA

Pomagaj si z učbenikom in v zvezek zapiši nekaj značilnosti človečnjakov (razpredelnica stran 100 – 101)!

Lep pozdrav!

_________________________________________________________

5. Teden – 13.4. – 17.4. 2020

Učenci pozdravljeni! V tem tednu bomo preverjali vaše znanje o Evoluciji.

Na tej povezavi: https://www.1ka.si/a/272427, boste dostopali do preverjanja znanja, ki ga morate izpolniti najkasneje, do ponedeljka, 20.4.2020.

Veliko uspešnega reševanja vam želim!

Milena

 

_________________________________________________________

4. Teden – 06.4. – 10.4. 2020

Učenci začenjamo že četrti teden z učenjem na domu.
Upam, da ste zdravi in da pridno delate za šolo ne pozabite se tudi družiti s prijatelji (čeprav samo virtualno oziroma preko telefona), kar je tudi zelo pomembno!
FOSILI (v učbeniku na strani 93-97 si preberi tekst)
Za uvod v novo poglavje si poglejte kratek film: https://www.youtube.com/watch?v=bRuSmxJo_iA
V zvezek odgovori na naslednja vprašanja.
  • Kako se imenuje veja biologije, ki proučuje fosile?
  • Kaj so fosili?
  • Kako nastanejo fosili?
  • Zakaj so pomembni, kakšne informacije nam dajejo?
  • Fosili v Sloveniji? Naštej.
  • Živi fosil? Ali je to možno?
  • Primer živega fosila.

Naslednji teden bomo preverili, kaj ste se naučili zadnje tri tedne!

Lep pozdrav!

Milena

________________________________________________________

3. Teden – 30.3. – 3.4. 2020

Učenci upam, da ste zdravi in da pogrešate šolo. Tudi jaz vas pogrešam in komaj čakam, da pridemo spet v šolske klopi!

NASTAJANJE NOVIH VRST  (Učbenik stran 87-88)

Učenci predelajo snov v učbeniku. Spoznajo, da so evolucijo življenja na Zemlji močno usmerjale tudi globalne katastrofe (veliki vulkanski izbruhi, trki asteroidov, globalne spremembe podnebja). Spoznajo, da ima vsaka vrsta omejeno sposobnost prilagajanja na spremembe okolja in da vrsta izumre, če se okolje nenadno preveč spremeni. Spoznajo pomen geografske izolacije za evolucijo (npr. na primeru Darwinovih ščinkavcev).

Vrsta je skupina osebkov, ki se v naravi med seboj uspešno razmnožujejo in imajo plodne potomce. Kadar osebki iste vrste živijo na določenem območju ob določenem času, pravimo, da sestavljajo populacijo. Z evolucijskim razvojem nove vrste nastajajo in izumirajo. Nove vrste pogosto nastanejo z ločitvijo ene na dve ali več populacij.
Kadar so spremembe v okolju prevelike, lahko vrsta izumre. Ponekod določene vrste živijo le še v določenem predelu sveta in so potomci nekoč zelo razširjenih vrst – ENDEMITIGeografske prepreke so pogost vzrok za ločitev ene populacije osebkov na več populacij. Zaradi mutacij in naravnega izbora se razlike med osebki novonastalih populacij povečujejo, kar lahko privede do nastanka novih vrst

Lep teden vam želi, učiteljica Milena!

____________________________________________________________________________________________________________________

2. Teden – 23.3. – 27.3. 2020

Učenci upam, da ste zdravi in delate za šolo. Pridno opravljajte svoje naloge in urejajte zapiske!

Evolucija je lahko tudi zabavna! Poglejte si kratek film: https://www.youtube.com/watch?v=DPzYYTPZbC8

EVOLUCIJA (učbenik stran 82 – 85):

  • Vzajemna evolucija.
  • Napišite primere vzajemne evolucije.
  • Kaj je MIMIKRIJA (prilepite primer slik mimikrije ter zraven dopišite imena organizmov).

ODPORNOST BAKTERIJ (učbenik stran 85):

  •  Kakšna je naraščajoča odpornost bakterij proti antibiotikom.

Kratek povzetek snovi si zapišite v zvezek.

_________________________________________________________

1. Teden – 16.3. – 20.3. 2020

 

Učenci iz učbenika predelate:

  • Ponovite snov Evolucija.

V zvezek prepišite ključne pojme, ki se nahajajo na koncu poglavja.

Lep pozdrav in ostanite zdravi, vaša učiteljica Milena!