Pri založbi i2 d.o.o. so na  spletni strani (v času izrednih razmer) omogočili dostop do učbenikov, delovnih zvezkov in samostojnih delovnih zvezkov v PDF formatu. Dostop do datoteke najdete pri posameznem gradivu, kjer se nahaja napis – na  primer Dostop do delovnega zvezka v PDF obliki in pod njim povezava do datoteke.

___________________________________________________________________________________________________________________

objavljeno 1. 6. 2020

OBVESTILO OB KONCU DELA NA DALJAVO

Učenci, glede na to, da se vračate v šolo, z današnjim dnem zaključujemo z objavami na spletni strani.

V naslednjih urah bomo ponovili in utrdili snov, ki smo jo obravnavali v času izrednih razmer. Preden se srečamo v učilnici, preglejte zapise v vaših zvezkih in naloge, ki ste jih morali opraviti. Označite si, kje ste imeli težave in kje potrebujete dodatna pojasnila. S seboj imejte zvezke, učbenike in delovne zvezke.

Prav tako vas bomo učiteljice pri pouku seznanile z zaključno oceno pri gospodinjstvu. Oceno bomo sicer oblikovale na osnovi pridobljenih ocen v obdobju pred šolanjem na daljavo, vendar pa bo nanjo vplivalo tudi opravljeno delo v času pouka na daljavo. Tisti, ki še niste opravili vseh obveznosti, imate še čas, da to opravite.

Razumemo, da ste že utrujeni in težko čakate na počitnice. Kljub temu vas vzpodbujamo, da se potrudite in opravite svoje obveznosti. Po opravljenem delu boste ponosni nase.

Se vidimo v šolski učilnici!

učiteljice gospodinjstva

 


 

24. 5. 2020

5. lihi teden (od 25. 5. do 29. 5. 2020)

 

Učenci, pozdravljeni.

Preden podamo navodila za delo do konca maja, vas moramo spomniti na VPRAŠALNIK O MAŠČOBAH, ki ste ga morali izpolniti.

Izpolnite ga lahko še do torka, 26. 5. 2020. Nahaja se na  POVEZAVI.

Pri pregledovanju smo učiteljice ugotovile, da ga je izpolnilo le nekaj več kot polovica učencev. Verjamemo, da se je dveh mesecih šolanja na domu nabralo veliko obveznostih, ki jih morate opraviti. Razumemo tudi, da pogrešate stik s sošolci in učitelji. Kljub temu vas vzpodbujamo, da vztrajate, saj vstopamo v zadnji mesec šolskega leta in nato si boste lahko odpočili. Če bodo razmere še naprej tako ugodne, se vam obeta tudi več druženje z vrstniki in prijatelji.

 

NAVODILO ZA DELO ZA OBDOBJE OD 25. 5. 2020 DO 29. 5. 2020

Spoznali smo vse skupine živil, v katerih prevladujejo določene hranilnih snovi. V primeru, da bi spoznavanje posamezne skupine živil potekalo v šoli, bi se učili, kako pripraviti jedi, s katerimi našemu telesu zagotovimo vse hranilne snovi. Zaradi izrednih razmer boste učenci pripravljali jedi doma.

Tema se torej imenuje SAMOSTOJNO KUHANJE. V mesecu juniju boste poročali o svojem delu. Zato si beležite, katere jedi ste pripravili in kako ste bili uspešni.

Objavljeno gradivo najprej v celoti preberite, potem pa se odločite, katere jedi boste pripravili. Pripraviti morate vsaj po 2 jedi iz vsakega sklopa. Tisti, ki radi kuhate, lahko preizkusite vse objavljene recepte.

Recepte izbirajte glede na zahtevnost priprave ter glede na sestavine, ki jih imate na razpolago.  V primeru, da posamezne sestavine nimate, imate več možnosti:

  • izberite drug recept
  • sestavino zamenjate z drugo podobno sestavino
  • sestavino izpustite

Pri izbiri recepta se posvetujte s starši. Pri pripravi jedi upoštevajte naslednja pravila:

  • O delu v kuhinji seznanite starše.

  • Pred delom si umijte roke in nadenite predpasnik.

  • Med delom in po končanem delu poskrbite za urejenost delovnega prostora.

  • Pri uporabi ostrih predmetov, štedilnika ali pečice bodite zelo previdni.

  • Pripravite ustrezen pogrinjek.

  • Postrezite jed in jo kulturno pojejte. Dober tek!

  • Po koncu dela pomijte posodo ali jo zložite v pomivalni stroj. Pospravite mizo in kuhinjo.

Učenci, ki do sedaj še niste samostojno kuhali, prosite za pomoč starše ali starejše brate oziroma sestre.

Vse skupine učencev ste že pripravljale jedi iz mleka in jedi iz jajc. Za tiste učence, ki še niste pripravljali jedi iz mesa in rib ter jedi s stročnicami, prilagam recepte:

Za vse pa so novost recepti za jedi iz škrobnih živil:

Ne pozabite, da boste v juniju poročali o svojem praktičnem delu.

 

Želimo vam uspešno kuhanje!


15. 5. 2020

Pozdravljeni učenci

Dogovorjeni smo bili, da danes pregledate rešitve vaj v delovnem zvezku na straneh 28 – 30.

Danes imamo za vas 2 nalogi:
  1. S pomočjo objavljenih pravilnih rešitev najprej preverite, kako uspešni ste bili pri reševanju. Morebitne neustrezne odgovore popravite oziroma dopišite. Objavljene rešitve se nahajajo v priloženem dokumentu:
    4. lihi teden – GOS 6_rešitve
  2. Poročajte o svojem delu v vprašalniku o živilih, ki vsebujejo veliko maščob na POVEZAVI.

11. 5. 2020

OBVESTILO O OCENJEVANJU

Učenci, obveščamo vas, da bo v drugem ocenjevalnem obdobju vsak dobil oceno iz praktičnega dela v kuhinji, ki smo ga izvedli do 13. 3. 2020. Ocena bo vidna v redovalnici in v tabeli z šiframi učencev, ki bo objavljena na spletnih straneh šole.

Učiteljice smo vam po vsaki izvedeni praktični vaji povedale, kako ste bili uspešni. Glede na to menimo, da veste, kako boste ocenjeni. V primeru, da ocena ne bo povsem jasna, bomo upoštevale vaše delo v času izrednih razmer. Z vestnim sodelovanjem in oddajanjem poročil si lahko izboljšate zaključno oceno.

Za dodatna pojasnila glede ocene lahko pišete na elektronski naslov učiteljice, ki vas poučuje.

Elektronski naslovi:

boza.pungartnik@os-trebnje.si 

irena.viscek@os-trebnje.si 

petra.pristavnik@os-trebnje.si 


9. 5. 2020

4. lihi teden (od 11. 5. do 15. 5. 2020)

 

Pozdravljeni učenci

V obdobju med 20. 4. 2020 in 4. 5. 2020 ste morali rešiti kviz o sadju in zelenjavi. Učiteljice ugotavljamo, da posamezni učenci kviza še niste rešili.

Pohvalimo lahko oddelka 6. a in 6. b, kjer k izpolnjevanju nista pristopila po 2 učenca. Iz 6. c je kviz spregledalo pet učencev, iz 6. d pa šest učencev. Učenci iz 6. e oddelka ste se najslabše izkazali, saj vas kar 9 ni izpolnilo kviza. Podatke o tem, kateri učenci kviza še niste rešili, smo posredovale vašim razrednikom.  Tako so na razrednikovi uri lahko razredniki opomnili tiste učence, ki morajo kviz še rešiti. 

Glede na to, da je kviz namenjen utrjevanju nove snovi o sadju in zelenjavi, vas učiteljice ponovno nagovarjamo k reševanju kviza.  

Možnost za reševanje smo podaljšale do petka, 22. 5. 2020. Nahaja se na POVEZAVI

 

NAVODILO ZA DELO ZA OBDOBJE OD 11. 5. 2020 DO 16. 5. 2020

Preden bomo spoznali novo snov, preberite vprašanja za ponovitev znanja o pomenu hranilnih snovi za organizem. Na vprašanja skušajte ustno odgovoriti.

  1. Katere živila v naši prehrani predstavljajo glavni vir energije?
  2. Katera hranilna snovi prevladujejo v teh živilih?
  3. V kateri hranilni snovi se skriva največ energije?

Vam je šlo?

Ob pravilnih odgovorih preverite, kako dober spomin imate.

  1. odgovor: Glavni vir energije v naši prehrani so kruh, žita, testenine, riž…
  2. odgovor: Ta živila vsebujejo veliko ogljikovih hidratov.
  3. odgovor: Največ energije vsebujejo maščobe.

Danes boste spoznali živila, ki vsebujejo veliko maščob. Za delo boste potrebovali učbenik, zvezek in delovni zvezek.

Najprej preberite besedilo v U, str. 32  – A.

Spoznali ste, da so maščobe pomemben del uravnotežene prehrane, vendar je zaradi njihove visoke energijske vrednosti skupen vnos maščob potrebno omejevati. V nekaterih živilih (npr. slanina) lahko maščobo vidimo, v drugih živilih (npr. čips) je veliko skritih maščob. Pazljivi moramo biti zlasti pri uživanju živil, ki vsebujejo skrite maščobe (smetana, maslo, ocvrta hrana, mastni siri, čokolada…).

Sedaj nadaljujte z branjem besedila v učbeniku. Preberite besedilo U, str. 32 – B in U, str. 33 – C.

Spoznali ste, da ločimo maščobe živalskega izvora in maščobe rastlinskega izvora.

Znate našteti primere maščob različnih virov? Naj vam pomagam.

Maščobe živalskega izvora se nahajajo v slanini, maslu, svinjski masti, loju. Ta živila vsebujejo HOLESTEROL, ki se kot obloga nabira na notranji steni žil in zato ovira pretok krvi.

Maščobe rastlinskega izvora se nahajajo v rastlinskih oljih (sončnično olje, bučno olje, oljčno olje, repično olje …). Te maščobe ne vsebujejo holesterola.

Tudi margarina spada med rastlinske maščobe. Žal pa margarine velikokrat vsebujejo druge škodljive snovi, zato jih ne priporočamo v zdravi prehrani.

Pomembno je, da znamo maščobne živila ustrezno shranjevati. Ob neustreznem shranjevanju se lahko pokvarijo. Pokvarjenim maščobam pravimo, da postanejo žarka.

Oblikujte zapis v zvezek. Prepišite naslov ter besedilo, ki je zapisano z modro barvo pisave.

Živila, ki vsebujejo veliko maščob

U, str. 32-33
DZ,  str. 28-30 (Vaja 17 – 24)

1. Pomen maščob v prehrani

– vir energije

– v maščobah se topijo vitamini A, D, E in K

2. Vrste maščob

a) maščobe živalskega izvora – mast, surovo maslo, loj, ribje olje. Maščobe živalskega izvora vsebujejo holesterol.

b) maščobe rastlinskega izvora – rastlinska olja (sončnično, bučno, olivno, laneno, repično …). S predelavo rastlinskih olj v tovarnah izdelujejo margarino. Uživanje margarine v zdravi prehrani ne priporočamo.

3. Maščobe se hitro kvarijo, zato jih hranimo v temnem in hladnem prostoru. Pokvarjene maščobe so žarke in so škodljive za zdravje.

Sedaj boste za nadaljevanje potrebovali delovni zvezek. Rešite vse vaje v delovnem zvezku na straneh 28 – 30.

V petek, 15. 5. 2020, boste s pomočjo objavljenih pravilnih odgovorov preverili , kako vam je šlo. Priložena bo povezava, na kateri boste poročali o tem, kako ste bili uspešni.

Če želite utrditi učno snov, si lahko ogledate ppt predstavitevŽivila, ki vsebujejo veliko maščob.

Ne pozabite, da morate v petek preveriti vaše odgovore!

Želimo vam uspešno delo.


3. lihi teden (od 20. 4. do 24. 4. 2020)

 OBVESTILO:

Glede na to, da nekateri učenci zaradi različnih razlogov niste uspeli pravočasno izpolniti ankete, je sedaj anketa ponovno dostopna do 4. 5. 2020 – POVEZAVA DO ANKETE.

NAVODILO ZA DELO ZA OBDOBJE OD 20. 4. 20120 DO 24. 4. 2020

Učenci, ob koncu poglavja je navodilo za domačo nalogo. Ena od nalog, ki jo morate opraviti, je reševanje kviza. S pomočjo rezultata na koncu, boste dobili informacijo, kako uspešni ste bili pri spoznavanju nove snovi.

Povezavo prilagam že na začetku navodil, da je ne boste spregledali.

Kviz lahko rešujete do 4. 5. 2020 – POVEZAVA DO KVIZA

Gotovo ste v zadnjih tednih slišali veliko nasvetov, naj skrbimo za svoje zdravje. Med drugim ima pomembno vlogo pri ohranjanju zdravja tudi odpornost telesa. To je sposobnost, da se telo zaščiti pred vplivom škodljivih dejavnikov iz okolja. Prehrana je eden izmed pomembnih dejavnikov, ki vplivajo na odpornost telesa. Z živili, ki vsebujejo veliko vitaminov in mineralov, lahko okrepimo odpornost našega telesa.

K živilom, ki vsebujejo veliko vitaminov in mineralnih snovi, prištevamo sadje in zelenjavo. Preberi besedilo v učbeniku (str. 28 – 31).V zvezek za gospodinjstvo prepiši naslov z rdečo barvo, nato pa zapis, ki je napisan z modro barvo.

Zapis: 

ŽIVILA, KI VSEBUJEJO VEČ VITAMINOV IN MINERALOV

U, str. 28-31 in DZ,  str. 25-27 (Vaja 14, 15, 16) 

SADJE

Sadje delimo v skupine:

  • koščičasto sadje
  • pečkasto sadje
  • lupinasto sadje
  • jagodičasto sadje

ZELENJAVA

Zelenjavo delimo v skupine:

  • čebulnice
  • korenovke
  • kapusnice
  • listnata zelenjava
  • plodovke

SADJE IN ZELENJAVA v prehrani

Zelenjavo in sadje lahko uživamo v vseh dnevnih obrokih.

Največ vitaminov in mineralov se ohrani v svežem sadju in zelenjavi.

Predno zaužijemo sadje ali zelenjavo,  ju temeljito operemo.

Priporočljivo je, da vsak dan zaužijemo 400 g sadja in zelenjave.

V letošnjem šolskem letu si tudi v šoli lahko že poskusil različne vrste eksotičnega sadja. Če te zanima, si lahko o eksotičnih vrstah sadja več prebereš v predstavitvi – ŽIVILA Z VEČ VITAMINI IN MINERALI.

Dobro je vedeti – ZNAK EKOLOŠKE PRIDELAVE SADJA IN ZELENJAVE   

V skladu z evropsko uredbo smo s 1. januarjem 2009 v Evropski Uniji pričeli uporabljati enotno grafično oznako za označevanje ekološko pridelane hrane.
Od 1. julija 2010 je ekološki logotip EU obvezen za vse predpakirane ekološke proizvode, ki so bili proizvedeni v eni od držav članic EU in ustrezajo zahtevanim zahtevam.

Ali veš

Oglej si kratek videoposnetek (1,59 min) – Zelenjava in sadja vsak dan, ki je dostopen na povezavi http://otroski.rtvslo.si/infodrom/prispevek/3204.

Informacije, ki jih vsebuje videoposnetek, boš potreboval za opravljanje naloge ob koncu navodil.

Morda te zanima

V lanskem šolskem letu sem pri učencih 6. razreda s pomočjo kratkega vprašalnika preverila, kako so pri njih priljubljene različne vrste zelenjave.

Več kot tri četrtine učencev si z veseljem privošči korenje, paradižnik in zelje.

Najmanj priljubljeni vrsti zelenjave pa sta brokoli in cvetača.

Naloga:

  1. S pomočjo učbenika k vsaki skupini sadja in zelenjave, ki si jih zapisal v zvezek, dodaj vsaj 3 primere
  2. Reši vaje v DZ, str. 25, 26, 27 (vaja 14, vaja 15, vaja 16).
  3. Reši vprašalnik – KVIZ, ki bo dostopen do 4.  5. 2020. Kviz je OBVEZEN za vse učence.
  4. Pomagaj pri pripravi solate, ki bo na vašem domačem jedilniku. Pri tem upoštevaj navodila, ki so zapisana v U, str. 30 – odstavek B.

Za dobro voljo


Analiza spletne ankete o živilih, ki vsebujejo veliko beljakovin- analiza vsebuje podatke učencev, ki so anketo izpolnili do 12. 4. 2020.


Učenci, s pomočjo spletne ankete bomo učiteljice gospodinjstva preverile vaše znanje o ŽIVILIH, KI VSEBUJEJO VELIKO BELJAKOVIN.

Anketa bo aktivna od 6. 4. do 12. 4. 2020 in je obvezna za vse učence šestega razreda.

https://www.1ka.si/a/267305

__________________________________________________________________________________

Dragi učenci,

prejeli ste predlog urnika za izvedbo pouka, iz katerega je razvidno, da vam bomo učiteljice navodila za delo pri predmetu gospodinjstvo posredovale vsak drugi teden (oz. vsak lihi teden šolskega koledarja).

Učiteljice smo že podale navodila za delo za dva tedna (za obdobji od 23. 3. 2020 do 27. 3. 2020 in od 6. 4. 2020 do 10. 4. 2020).

Učenci 6. razreda se boste seznanili z učnima temama STROČNICE, MESO, RIBE ter ŽIVILA Z VEČ OGLJIKOVIMI HIDRATI (ŽITA).

Pri pouku gospodinjstva smo spoznali, kako pomembno je, da si v družini delo razdelimo glede na starost in sposobnosti posameznih družinskih članov. Sodelujte pri gospodinjskih opravilih, saj bo tako ostalo več časa za prijetno druženje, igranje družabnih iger, sprehode ipd.

Naj bo ta nepričakovana izkušnja priložnost za razvijanje veščin, za katere nam pogosto zmanjka časa.

Želimo vam, da obdobje šolanja na domu preživite mirno in ustvarjalno.

Učiteljice gospodinjstva

_____________________________________________________________________________________________________________________

2. lihi teden (od 6. 4. do 10. 4. 2020)

6. r.

Učenci 6. E oddelka (pri učiteljici Petri Pristavnik), spustite v zvezku 1 stran, potem pa nadaljujte z delom, ki je pripravljeno v priponki.

Spoznali bomo živila, ki vsebujejo veliko ogljikovih hidratov. V skupino živil z več ogljikovimi hidrati uvrščamo živila, ki vsebujejo veliko škroba. Sem spadajo žita in žitni izdelki. Razvoj civilizacije je povezan z gojenjem žita – najstarejše kulturne rastline na svetu. Peka kruha je stara skoraj toliko kot človeštvo. Prvotno so ljudje žitno zrnje samo opekli, drobili, mu dodajali vodo ter oblikovali okrogle mlince, ki so jih pekli na vročih kamnih ali v žerjavici. Peko so iz Egipta prenesli v stari Rim. Rimljani pa so kruh že pekli v okroglih krušnih pečeh.
Preberi besedilo Škrob v učbeniku na strani 22. Oglej si risbe žit. Nekaj primerov si lahko ogledaš na spodnji fotografiji.

Bodi pozoren na risbo o zgradbi žitnega zrna in na prikaz mletja pšeničnih zrn v učbeniku na strani 23.
V zvezek za gospodinjstvo zapiši večji naslov ŽIVILA, KI VSEBUJEJO VELIKO OGLJIKOVIH HIDRATOV. Nato zapiši manjši naslov ŽITA in prepiši spodnji zapis v zvezek.

Žita

U, str. 22-23 DZ, str. 20-21 (Vaja 5, 6, 7)
1. V skupino živil z več ogljikovimi hidrati uvrščamo živila, ki vsebujejo veliko ŠKROBA.
2. Škrobna živila
a) žita: PŠENICA, AJDA, PIRA, OVES, RŽ, RIŽ, OVES, PROSO, KORUZA, JEČMEN, SIRK, AMARANT, KVINOJA
b) žitni (mlevski) izdelki: MOKA, ZDROB, KOSMIČI, KAŠA, OTROBI
3. Bela moka vsebuje samo JEDRO žitnega zrna (škrob), zato je manj zdrava od črne moke, ki vsebuje še del OVOJNICE. Najboljša je POLNOZRNATA moka, ki vsebuje VEČ VITAMINOV, MINERALNIH SNOVI IN PREHRANSKE VLAKNINE kot bela moka.
4. Žita in žitni izdelki iz polnozrnate moke so pomemben vir ENERGIJE.
5. Prehranska vlaknina ugodno vpliva na GIBANJE ČREVESJA in pospešuje izločanje STRUPENIH SNOVI iz telesa.
Za utrjevanje reši 5., 6. in 7. nalogo v delovnem zvezku na straneh 20 in 21 (rešitve bomo pregledali, ko se vrnemo v šolo). Lahko si oblikuješ miselni vzorec o žitih in mlevskih izdelkih. Spodaj prilagam primer tabelske slike.

Domače delo za ponavljanje in utrjevanje snovi:

  • pomagaj staršem pri pripravi kosila
  • pripravi ustrezen pogrinjek za posamezen obrok
  • sodeluj pri pospravljanju kuhinje

_________________________________________________________________________________________________________________________

Dragi učenci,

prvi teden pouka na daljavo je za nami. Upamo, da ste se na spletni strani dobro znašli in da vam reševanje nalog ni povzročalo večjih težav. Prosimo, da vsa navodila za delo skrbno preberete, nato pa se lotite reševanja nalog. Če naletite na kakšno težavo pri delu, ne skrbite, bomo rešili skupaj, ko se ponovno vidimo.

Pri delu ste verjetno potrebovali tudi pomoč ostalih družinskih članov. Hvala vsem, ki ste pripomogli, da lahko šolanje poteka tudi na daljavo.

Ostanite zdravi.
Lepo vas pozdravljamo in vam želimo vse dobro.

Učiteljice gospodinjstva

_______________________________________________________________________________________________________________________

1. lihi teden (od 23. 3. do 27. 3. 2020)

6. razred (razen 6. e – 1. skupina)

  • Preberi besedilo v učbeniku str. 26, 27.
  • V zvezek za gospodinjstvo prepiši spodnji zapis o stročnicah:

 STROČNICE

U, str. 27
1. Živalske beljakovine lahko vsaj enkrat na teden nadomestimo z  beljakovinami rastlinskega izvora.
2. Rastlinske beljakovine najdemo v STROČNICAH: fižol, grah, leča, bob, čičerika in soja.
3. Sojina zrna so pomemben vir beljakovin, saj jih vsebujejo več kot 40 %.

–  Reši vaje v DZ, str. 22–24 (Rešitve bomo pregledali, ko se vrnemo v šolo).

    – Domače delo za ponavljanje in utrjevanje snovi:

  • pomagaj staršem pri pripravi kosila
  • pripravi ustrezen pogrinjek za posamezen obrok
  • sodeluj pri pospravljanju kuhinje

6. e oddelek (skupina pri učiteljici Petri Pristavnik)

  • Preberi besedilo v učbeniku str. 24–26.
  • V zvezek za gospodinjstvo prepiši spodnji zapis o mesu in ribah (Nadaljuješ tam, kjer si pri zadnji uri končal/a.):
c) Meso
U, str. 2425
1. Meso in mesni izdelki so vir beljakovin.
2. Vrste mesa (glej U, str. 24):
–      meso klavne živine (govedina, teletina, konjsko meso)
–      perutninsko meso (piščančje, puranje, kokošje, gosje, račje)
–      divjačinsko meso (jelenje, medvedje, meso srn in divjih prašičev)
3.    Vrste mesnih izdelkov – salame, klobase, paštete, hrenovke …
4.    Nakup mesa:
–      meso mora imeti ob nakupu svež vonj in svežo barvo
–      pri nakupu pakiranega mesa moramo biti pozorni na datum, do katerega je meso uporabno
d) Ribe
U, str. 26
1.    Ribje meso je lahko prebavljivo.
2.    Ribje olje je bogat vir vitamina D, ki je pomemben za zdrav razvoj kosti in zob.
3.    Uživanje rib je koristno za zdravje. Dobro je, če jih jemo vsaj 2 x na teden.
4.    Znaki sveže ribe so:
–      jasne oči
–      rdeče škrge
–      čvrsto meso
–      prilegajoče luske
5.    Poznamo sladkovodne in morske ribe.

Domače delo za ponavljanje in utrjevanje snovi:

  • pomagaj staršem pri pripravi kosila
  • pripravi ustrezen pogrinjek za posamezen obrok
  • sodeluj pri pospravljanju kuhinje