Etična raziskovanja

NAVODILA ZA DELO – MAJ

Pozdravljeni,

tudi za mesec maj sem pripravila navodila za delo. Vsi, ki ste oddali nalogo za mesec april, ste se zelo potrudili pri raziskavah in zapisih. Vaš trud bom upoštevala tudi pri ocenjevanju za drugo obdobje, ki bo sicer temeljilo na delu, ki ste ga opravili že v šoli. Kljub temu vem, da se boste potrudili tudi pri naslednjih nalogah. Ker trenutno žal kaže, da se še ne boste vrnili v šolske klopi, mi boste naloge še naprej oddajali prek spletnega obrazca. Prvi dve nalogi sta obvezni, tretjo pa naredite tisti, ki to želite. Za mesec maj naloge oddate na povezavi FIE – maj.

1. PRAV PO PRAVILIH ALI PO PRESOJI

Včasih je vprašanje o tem, ali je nekaj prav ali narobe, mogoče rešiti le ob upoštevanju pravil, ki veljajo za situacijo, v kateri smo se znašli. Vendar pri tem lahko obstajata dva problema:

  • Prvič, morda nisi prepričan, katero pravilo velja za tvojo situacijo. Tudi, če poznaš pravila, moraš uporabiti svojo presojo, za katero velja. Npr.: pri igranju košarke moraš poznati pravila, in če pravila poznaš, moraš uporabiti svojo presojo pri prekrških, prestopu …
  • Drugič, morda za konkretno situacijo ni ustreznih pravil. Pravila najdemo v igrah in okvirih institucij, kot so šole, banke, sodišča … V osebnih odnosih z drugimi ljudmi pa se moramo pogosto bolj zanašati na osebno presojo.

NAVODILO ZA DELO:

Na list papirja ali v elektronski obliki napiši naslov Prav po pravilih ali prav po presoji. Preberi spodnje primere, izberi dva in zapiši, kako bi se odločil, kaj storiti. Na kaj bi se bolj zanašal: na pravila ali lastno presojo?

  1. Na cesti najdeš denarnico z denarjem. Videti je, da pripada nekomu, ki ga ne maraš preveč.
  2. Z najboljšim prijateljem se spreta. Želiš se pobotati.
  3. Nekdo je pravkar doživel prometno nesrečo. Ti si bil edina priča nesreče.
  4. Prijatelju si posodil nekaj denarja pod pogojem, da ga do danes vrne. Zdaj pravi, da ga nima.

 Svoje odločitve zapiši za vse 4 primere.

 Če imaš možnost, pokliči kakšnega člana skupine FIE in primerjajta svoje poglede.

 

2. RESNICA ALI ILUZIJA?

1. Oglej si spodnjo sliko in zapiši, kaj vidiš.

2. Sliko pokaži še vsaj enemu družinskemu članu. Če imaš možnost, jo pokaži več osebam. Kaj vidijo? Isto kot ti? Zapiši še njihove poglede oziroma razlage slike.

Si opazil kakšne razlike? Zelo verjetno da, saj je slika primer optične prevare oz. iluzije. Optična prevara ali optična iluzija je slika, ki si jo možgani razlagajo po svoje. Razlika med resnično sliko in vtisom opazovalca nastane zaradi načina, kako možgani interpretirajo podatke, ki jim jih pošlje oko.

Razmisli še o naslednjih vprašanjih. Odgovore zapiši.

Ali tudi naš obraz kdaj laže?

Kako vemo, da nam kdo laže?

Lahko zaupamo čutom?

Je res vse, kar imamo za resnično?

Kako lahko spoznavamo resničnost sveta?

Kakšne prevare poznamo?

Kako lahko ugotovimo, da gre za prevaro?

 So se ti ob sliki zastavila še kakšna vprašanja? Zapiši jih in oblikuj tudi odgovore.

 3. PIKČASTI IN ČRTASTI

Filozofija za otroke se poučuje tudi v drugih državah. V času, ko se veliko otrok šola na daljavo, je angleška izobraževalna spletna stran The Philosophy Man začasno ponudila v prosto rabo svoje izobraževalne video posnetke. V kratkih, približno minuto dolgih videoposnetkih nastopata lika  Pikčasti in Črtasti (»Spot in Stripe«), ki razpravljata o različnih temah. Njun pogovor je lahko dober uvod za razmišljanje in razpravo.

Če želiš, si oglej kakšnega od posnetkov. Upam, da angleščina ne bo ovira. Kakšno je tvoje mnenje? Se strinjaš s Pikčastim ali Črtastim in zakaj? Imaš na vprašanje morda kak drugačen pogled? V zabavnem pogovoru lahko uživa vsa družina. Pokaži jim kakšen posnetek in jih vprašaj za mnenje. Imajo drugačno stališče kot ti? Kakšno zanimivo ugotovitev lahko tudi zapišeš.

Povezave do posnetkov z navedenimi temami:

Society (Družba): https://www.youtube.com/watch?time_continue=7&v=340yxkaQMk4&feature=emb_logo, 29. 4. 2020

Education (Izobrazba): https://www.youtube.com/watch?v=2_lBw7Xh2XA, 29. 4. 2020

Sports day (Športni dan):https://www.youtube.com/watch?v=O_lUOXAbQQA, 29. 4. 2020

Wrong Wrong (Narobe, narobe):https://www.youtube.com/watch?v=Fq-2wm_C4YM, 29. 4. 2020

Animal testing (Testiranje na živalih):https://www.youtube.com/watch?v=MQ9avLDxnvA, 29. 4. 2020

Thoughtless (Vedeti, brez razmišljanja):https://www.youtube.com/watch?v=UjuM4_PoIWc, 29. 4. 2020

Heart, Head (Čustva, razum):https://www.youtube.com/watch?v=R3Vk-2kE0yE, 29. 4. 2020

Lying High (Vladne laži):https://www.youtube.com/watch?v=nvl9turIcgY, 29. 4. 2020

Happiness (Sreča):https://www.youtube.com/watch?v=Ovs4gYsrwhk, 29. 4. 2020

 

Lep pozdrav

Nataša Hribar

 


Pozdravljeni mladi filozofi,

ste že kaj pogrešali naše razprave pri pouku etičnega raziskovanja? Verjetno da, saj doživljamo novo situacijo, o kateri vsi veliko razmišljamo, si zastavljamo vprašanja … Odlično bi bilo, če bi lahko svoja razmišljanja, stališča, dvome in vprašanja delili med seboj v učilnici, a to žal še ni mogoče. Upam, da o tem govorite s kom od domačih ali pa s kakšnim prijateljem prek telefona ali drugih naprav. Od sedaj dalje boste dobili tudi nekaj navodil za delo na daljavo. Ker imate zvezke v šoli, vse naloge naredite na kakšen list, še bolje pa bi bilo, da jih naredite kar v elektronski obliki, saj mi jih boste tudi oddajali. Poročilo o opravljenih današnjih nalogah morate oddati do 30. 4. 2020. Več o tem ob koncu navodil.

 Oznaka ima isti pomen kot pri zgodovini. Naloge z utežjo rešiš, če jih znaš oziroma zmoreš.

NAVODILA ZA DELOVREDNOTE:

Pri naši zadnji uri v šoli smo se pogovarjali o vrednotah. Se še spomniš? Na seznamu parov vrednot ste izbirali, katere vrednote so zate pomembnejše, npr. resnica ali sreča; svoboda ali pravičnost … Od takrat je minil en mesec. V tem času se nam je življenje »obrnilo na glavo«. Kako je to vlivalo na  vrednote? Bi danes med pomembnejše vrednote uvrstil druge kot pred mesecem dni? So se spremenile tudi vrednote drugih ljudi, mogoče cele družbe? … To so vprašanja, ki bodo usmerjala tvoje nadaljnje delo in razmišljanje o vrednotah, opravil pa boš naslednje naloge:

  1. Naredi seznam 5 vrednot, ki so ti bile najpomembnejše v obdobju pred karanteno, nato pa še seznam 5 vrednot, ki so ti v tem trenutku najpomembnejše.
  2. Vprašanje o pomembnosti vrednot zastavi še 4 družinskim članom ali prijateljem, znancem, sorodnikom, sosedom … Katere vrednote so bile njim pomembne pred karanteno in katere sedaj? Če je možno, naj bodo vprašani različnih starosti. A pazi, da boš pri zbiranju podatkov upošteval vsa pravila karantene.

 V raziskavo o pomembnosti vrednot vključi več ljudi.

  1. Nekaj dni spremljaj poročanje medijev (poročila, intervjuji,  članki, dokumentarne oddaje …). Katere vrednote najpogosteje omenjajo?
  2. Zbrane podatke o vrednotah analiziraj s pomočjo naslednjih vprašanj:
    • Katere 3 vrednote so bile najpomembnejše pred karanteno?
    • Katere 3 vrednote so najpomembnejše sedaj?
    • So opazne kakšne razlike? Katere?
    • Ali so opazne kakšne razlike med mlajšimi in starejšimi? Katere?
    • Kaj se dogaja z vrednotami družbe? So se kaj spremenile? Če da, zakaj? Kako mediji vplivajo na spreminjanje vrednost? Kako se to opazi?
    • Zapiši še kakšno ugotovitev, ki jo sam opaziš v zbranih podatkih.
  3. Zapiši svoje razmišljanje oziroma pogled na vrednote pred karanteno in sedaj. V pomoč naj ti bo opravljena analiza o pomembnosti vrednot. Dodaš pa lahko tudi druge vidike. Napisano besedilo naj obsega od 100 do 150 natipkanih besed, lahko tudi več.
  4. Razmisli in v svoj prispevek zapiši tudi, kako bo trenutno dogajanje vplivalo na vrednote posameznika in družbe v prihodnosti.
  5. Do 30. 4. 2020 moraš oddati naslednje podatke o opravljenih nalogah in ugotovitvah:
  • število ljudi, ki si jih vključil v podatke o vrednotah,
  • 3 najpomembnejše vrednote pred karanteno,
  • 3 sedaj najpomembnejše vrednote,
  • 2 ugotovitvi iz analize podatkov (npr. razlike med mlajšimi in starejšimi …).

K poročilu boš priložil tudi napisano razmišljanje. Vse podatke oddaš na povezavi Poročilo FIE.

Želim vam uspešno raziskovanje

Nataša Hribar